ФРУ виступає проти прихованого імпорту.
Для того, щоб у публічні закупівлі потрапляла саме українська продукція, Федерація роботодавців України (ФРУ) працює над удосконаленням формування переліку локалізованих товарів. Саме на цю тему сьогодні був організован захід в підтримку вітчизняних виробників.
Президент Федерації “Укравтотранс” Ігор Шкіря наголошує: “Наразі, для того щоб поставляти товар державним компаніям, достатньо мати рівень локалізації виробництва 20%, а для підтвердження рівня локалізації виробництва достатньо лише задекларувати себе виробником, розмістивши на сайті прозоро інформацію про рівень локалізації товару. Фактично ніхто не здійснює перевірку достовірності цієї інформації виробниками стали називати себе всі продавці спеціальної техніки. В Україні існує лише 2 підприємства, які займаються виробництвом автокранів: ТОВ ВКФ ДЗАК (Дрогобицький завод автомобільних кранів) та ТОВ «Київський машинобудівельний завод», в той час як юридично позиціонують себе в якості виробників автокранів десятки компаній.
Вже стало звичним те, як турецький автобус, прибувши на територію України, перетворюється у вітчизняний продукт зі значною часткою локалізації. У кожному сегменті товарів існують подібні історії. Були обговорені способи протидії цьому разом з народним депутатом Дмитром Кисилевським.
У найближчій перспективі очікується впровадження механізму скарг від Міністерства економіки, який дозволить виробникам оскаржувати випадки продукції з сумнівною локалізацією. Прийняття відповідної постанови планується наприкінці поточного місяця.
Також ФРУ активно пропагує ідею створення реєстру українських виробників промислової продукції, що дозволить відрізнити власного виробника від інших компаній.
“Частина компаній з автокранами китайського виробництва, виготовлених на спецшасі, таких як ТОВ «Юромаш», ТОВ «Юніверсал Менеджері», ТОВ «Укрспецтехінвест», ТОВ «Спецтехмаркет», ТОВ «Алеанда і К», ТОВ «ЄВРО-ТРАК», ТОВ «Техкомплект» та ТОВ «Логістик Машинері» декларували рівень локалізації виробництва вище 15% у 2023 році та 20% у поточному році, що не може відповідати дійсності, оскільки ці автокрани на 100% вироблені в Китаї. Всі інші компанії, такі як ТОВ ВК «Автотранспортник», ТОВ «Український машинобудівний завод Модус», ПП «Виробничо-комерційне підприємство «Альфатекс», ТОВ «АКУ-АВТО», ТОВ “Укравтокомплект Лтд”, фактично встановлюють кранові установки китайського виробництва на шасі європейського та китайського виробництва, і рівень локалізації їх виробництва також значно не дотягує до необхідних на сьогодні 20%”, – підкреслив Ігор Шкіря.
Проблема появи сертифікатів відповідності, які дозволяють іноземній продукції вважатися локальною, також була порушена на зустрічі. Відзначено, що для боротьби з цим явищем потрібне активне спілкування з відповідними органами.
Ігор Шкіря запропонував реальні кроки для захисту українських виробників:”Вважаю необхідним провести перевірку виробників, на предмет достовірності задекларованої на PROZORRO інформації та встановлення реального рівня локалізації виробництва автокранів, автобусів та іншої спеціальної техніки. А також вважаю вкрай потрібним розробити комплекс дій, спрямованих на розвиток вітчизняного виробництва та захист реального українського виробника”.
Нарешті, обговорювалася проблема дотримання рівня локалізації у випадках, коли українські виробники використовують імпортні компоненти. Вирішення цієї проблеми потребує уточнення нормативно-правових актів.